Alzacja - kolebka Amiszów

Sainte-Marie-aux-Mines, gdzie odbywa się Carrefour Europeen du Patchwork, to kolebka  Amiszów. I to właśnie w 300- lecie utworzenia tego ruchu odbył się pierwszy Carrefour (1993).  Stąd quilty Amiszów i Memonitów z Pensylwanii i Indiany w USA  (to tam przenieśli się z Europy) są zawsze obecne na tej wystawie.



Tradycyjne  quilty Amiszów były szyte i pikowane ręcznie w z tkanin jednobarwnych w stonowanych kolorach (wiśnia, ciemna zieleń, granat...). Ale obecnie Amisze i Menonici  używane są  też kolory bardziej żywe: czerwony, żółty , a nawet tkaniny wzorzyste. 




Oprócz dużych quiltów na wystawie wpadają w oko też miniaturki - wyposażenie domku dla lalek, obrazujacego życie Amiszów: 
 


To wielkie pranie i wietrzenie quiltów  - zgodnie z tradycją Amiszów robi się to po zimie. A ten patchwork Log Cabin jest wielkości kilkunatu centymentrów - poszczególne paski mają kilka milimetrów szerokości.  To się nazywa miniatura !

A ja na pamiątkę kupiłam sobie też taką miniaturkę: quilt wielkości 10 cm, szyty co prawda na maszynie, ale przez Menonitkę z Pensylwani: 


Bo ja bardzo lubię miniaturki :) 

Komentarze

  1. Też lubię miniaturki, co odkryłam niedawno. Ale te mnie przerastają...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz